Knjižna in bralna kultura na Slovenskem
Vrsta predmeta
Študijski program in stopnja
Jezik poučevanja
slovenščina
Predavanja | Seminar | Vaje | Druge oblike študija | Samostojno delo | ECTS |
---|---|---|---|---|---|
30 | 30 | 65 | 5 |
Pogoji za vključitev v delo oz. za opravljanje študijskih obveznosti:
Vpis v 2. letnik.
Vsebina
Branje in knjiga kot objekt pisnega in kulturnega izražanja spremljata človeka
že tisočletja. Danes, ko se vedno bolj obračamo k drugim, predvsem digitalnim medijem, pa postajajo »stare« knjige in z njimi tudi bralne navade predmet preučevanja različnih znanstvenih strok tako po svetu kot tudi pri nas. Zgodovina knjige in bralne kulture od njenih začetkov do danes je inter- oziroma večdisciplinarni študijski predmet, ki je zasnovan na posebej izbranih temah z obravnavo specifičnih področij povezanih z evropsko bralno kulturo. Obravnava:
- Zgodovino razvoja evropske kritične in znanstvene misli skozi prizmo najpomembnejših zgodovinskih avtorjev (filozofi, matematiki, medicinci, farmacevti). Izpostavljeni so tudi intelektualci, ki so vplivali na slovensko ozemlje.
- Zgodovino razvoja evropskih knjižnic kot intelektualnih centrov (npr. samostanske, univerzitetne) s poudarkom na slovenskem ozemlju.
- raznovrstne tipe knjižnega/bralnega gradiva.
- knjižne vsebine in tematike.
- knjižno formo, produkcijo in založništvo.
- branje in bralne navade Slovencev.
- druge fenomene iz zgodovine medijev in pisne kulturne dediščine v obdobju od srednjega veka do danes.
Študent bo oblikoval širši spekter dognanj, ki povezujejo in na novo oblikujejo dosedanja razmišljanja in raziskovanja, vezana na omenjena področja.
Cilji in kompetence:
Študentje se bodo:
- seznanili z razvojem slovenske bralne kulture na podlagi kronološkega pristopa.
- spoznali kulturne in zgodovinske knjižne dimenzije.
- seznanili z umestitvijo slovenske bralne kulture v širši EU kontekst.
- prepoznavali temeljne pisne spomenike kulturne dediščine na slovenskem.
- Spoznali razvoj pisnih znanstvenih virov ter načine znanstvenega komuniciranja skozi zgodovino.
- Spoznali povezanost slovenskega ozemlja z intelektualnimi centri EU v zgodovini.
- Spoznali temeljne strategije uredniškega dela.
Predvideni študijski rezultati:
Znanje in razumevanje:
- o pisni kulturni dediščini Slovenije,
- o povezanosti ter umeščenosti razvoja slovenske znanosti v EU kontekst,
- paralelnih pojavov bralne kulture med Slovenijo in drugimi EU članicami,
- bistvenih značilnosti rokopisnih in tiskanih ter monografiskih in periodičnih publikacij,
- razumevanje pojmov pisna dediščina, premična dediščina, znanstveno besedilo, leposlovje, periodika, kodeks, gotica, rokopis, inkunabula, blokovna knjiga, tiskana knjiga, provenienca, signatura, UDK sistem itd.
- ključnih točk v zgodovinskem razvoju slovenske bralne kulture,
- uredniških postopkov ter procesov za pripravo in izdajo različnih tipov publikacij,
- povezovalnih mrež znanja v EU.
Metode poučevanja in učenja:
Učne oblike:
- Frontalna oblika poučevanja
- Samostojno delo študentov
- Terenske vaje
Učne metode:
- Razlaga
- Razgovor, diskusija, debata
- IKT
- Proučevanje primerov
Načini ocenjevanja:
Ustni izpit 50%
Seminarska naloga 25%
Terenske vaje 25%